Theater recensie: De Kleur Paars in het Kennedy Center

de tijd heeft de schittering of urgentie van Alice Walker ‘ s The Color Purple niet gedempt. The Pulitzer Prize-winnende roman ’s tale of Miss Celie-raised to believe she will never amount to anything because she’ s arm, black, a woman, and ugly — now feels as of-the-moment as it might have felt when the Roman original was published in 1982, or when Steven Spielberg gave the story a glossy film treatment a few years later.

in het tijdperk van #MeToo en “Nevertheless, she persisted” zouden Celie ‘ s stem en de stemmen van die vrouwen naast haar gehoord moeten worden in het koor. Die erfenis resoneert doorheen de musical The Color Purple ( ★ ★ ★ ), die CELIE ‘ s vroege 20e-eeuwse saga van triomf over vrouwenhaat en misbruik stroomlijnt in een reeks opzwepende songs met muziek en teksten van Brenda Russell, Allee Willis en Stephen Bray.Hoewel het verhaal gestroomlijnd kan zijn, voelt de productie van regisseur John Doyle in het Kennedy Center, een touring versie van zijn Tony-winnende 2015 revival, nog steeds slap in tempo. Af en toe zijn het de muzikale arrangementen, maar vaker is het de enscenering die mechanisch tikt, omdat acteurs poses en formaties raken die niet bij de zang passen.Het libretto, van Pulitzer Prize-winnaar Marsha Norman (‘night, Mother), verliest een groot deel van de epistolaire verhalen van zowel de roman als de film uit 1985, en bagatelliseert daarmee de vitale rol die geletterdheid speelde in Walkers drama over arme zwarte mensen in Jim Crow South. Maar Norman ‘ s script nog steeds hits de hoogtepunten die hebben doorstaan in de harten van miljoenen, waardoor Celie, Nettie, Sofia, Shug, Harpo, en zelfs Mister plenty te zingen over de bewogen vier-decennium span van de show.Veel van deze hoogtepunten zijn onlosmakelijk verbonden met Spielbergs film, en met de onuitwisbare uitvoeringen van Whoopi Goldberg als Celie en Oprah Winfrey als Sofia, de stout, ijzeren wilsvrouw van Celie ‘ s schoonzoon, Harpo. Zo veel van de film behoort tot Sofia, wiens parallelle reis van sweet survival helpt de weg vrij te maken voor Celie ‘ s bevrijding.

het is een bewijs van het personage en Winfrey ’s optreden, dat de gedenkwaardige scène van Sofia die door een veld naar Celie stamt om haar uit te kauwen voor het adviseren van Harpo om haar te verslaan, in de musical is gesponnen tot de krachtige berisping” Hell No!”Het nummer biedt een van de vele mogelijkheden voor Sofia, Carrie Compere, om de hele show in haar greep te houden met haar galvaniserende prestaties. Haar heupschuddende Sofia is een warm, stralend licht dat toch blijft bestaan, ondanks de brute klappen van racisme en opsluiting. Compere ‘ s beurt maakt het gemakkelijk om te zien hoe in het midden van deze volle kracht van de natuur zou kunnen inspireren Celie om erachter te komen een manier om op te staan voor zichzelf.

steun Metro Weekly ' s LGBTQ-Journalistiek voor slechts $ 1,15 per week. Klik voor details

als Celie begint Adrianna Hicks misschien te ver in de boog van het personage, van angstig naar moedig, maar toch legt ze het ontwaken van de vrouw vast tot een gevoel van haar eigen kracht. Celie ’s tweede-act groei wordt het beste overgebracht in song via Hicks’ sass en swing van de band tijdens “Miss Celie’ s Pants.”

de cast krijgt het ene geweldige nummer na het andere te leveren, met inbegrip van “Too Beautiful for Words”, een Stevie Wonder-stijl ode aan Celie ‘ s charmes, gezongen door Carla R. Stewart als Shug Avery. De wereldse chanteuse Shug toont Celie hoe om van zichzelf te houden, lichaam en ziel. Echter, terwijl Norman ’s script speelt het gezelschap van vrouwen als meer dan louter zusterschap, Stewart’ s en Hicks ‘ verstandhouding slechts flauw genereert de elektriciteit van romantiek.

maar dat paar registreert een meer dwingende band dan de zwakke verbinding tussen Hicks en N ‘Jamah Camara als Celie’ s zus, Nettie. De scheiding van de zusters en de hoopvolle Reünie drijven een groot deel van de actie en moeten een diepgang van emotie teweegbrengen die gewoon niet geroerd wordt door Camara’ s mooi gezongen Nettie. De mannen in het verhaal, met inbegrip van Gavin Gregory als Celie’ s wenkbrauw verslindende echtgenoot Mister, wijken ook af in deze weergave, hoewel C. E. Smith een stevige indruk maakt in zijn korte beurt als Celie ’s slinger van een schoonvader, Ol’ Mister.Shug drijft meer van de actie hier, en, gekleed in Ann Hould-Ward ‘ s levendige kostuums, Stewart zorgt ervoor dat ze opvalt als een vrouw in tegenstelling tot alle andere. De garderobe helpt verkopen Shug ’s sexy, Celie’ s evolutie, en elke stap van de periode, van 1909 tot 1949, met een slimme, subtiele touch. Aan de andere kant, John Doyle ‘ s sets — hoge vellen multiplex, gestapeld met stijve stoelen-niet veel levendigheid toe te voegen aan de trage enscenering. Zoals Celie zou zeggen, ” godzijdank, ik ben hier.”

het zijn de gekoesterde personages en het hartverscheurende verhaal, zo krachtig nu als 30 jaar geleden, die deze theatrale reis terug in de tijd de moeite waard maken — samen met een sheaf van gospel, blues en jazz-doordrenkte deuntjes die ontroerende expressie geven aan Walkers overweldigende epos.De kleur paars loopt tot 26 augustus in het Kennedy Center Opera House. Tickets zijn $ 79 tot $ 149. Bel 202-467-4600, of bezoek Kennedy-Center.org.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.