Dex Review (Switch))

neonlampen, wolkenkrabbers, Smerige straten en hackers. Welkom bij Harbour Prime, cyberpunk fans! Dex is een nieuwe 2D rogue-achtige, cyberpunk avontuur van QubicGames dat inspiratie haalt uit klassiekers, zoals Shadowrun en Deus-Ex. Maar zal het net zo leuk zijn om te spelen als die aangekondigde franchises? Sluit je jack aan op het mainframe en kom er samen met mij achter!

Gameplay

Ontwikkelaar Dreadlocks (coole naam!) hebben uiteengezet in een poging om Dex onderscheiden van die menigte – een goede zaak, gezien het aantal titels in een soortgelijke geest al bestaan op de eShop. In zijn inleidende uur of twee, echter, Dex voelt opmerkelijk vergelijkbaar met de zee van eShop tegenhangers. Titulair hoofdrolspeler Dex wordt in de riolen en neonverlichte straten van Harbour Prime gegooid, met weinig meer dan een hoofd vol verwarring en haar vuisten. Aanvallen is beperkt tot melee punching in eerste instantie, maar het duurt niet lang voor onze blauwharige hacker toegang tot wapens, en veel van hen. Helaas, de opbouw van vuurwapens laat een beetje te wensen over als de impact van het afvuren van kogels is vreemd nalatig. Ik vond mezelf meestal met behulp van geweren alleen als een middel om een beetje schade toe te brengen voordat het ontmoeten van de vijand frontaal, uiteindelijk eindigen ze in melee. Kogels kunnen zelfs een naderende vijand niet vertragen! Hoewel de gunplay controles soepel zijn, missen ze vaak een betekenisvolle impact.

Gelukkig begint Dex zich na de eerste paar uur af te scheiden van andere eShop-titels. Dex mag dan een 2D side scroller zijn, maar dat maakt het zeker geen lineair spel. Onze heldin leert al vroeg in het spel te hacken. Wanneer dit correct wordt uitgevoerd, kan dit een nieuwe deur ontgrendelen die een gemakkelijker pad naar het doel kan creëren, tot een zeldzaam item kan leiden of zelfs een nieuwe side quest kan openen. Hacken speelt zich af in een minigame niet zo anders dan klassieke asteroïden. Een groep nano-bots komt snel dichterbij en moet worden aangepakt als de hack niet op tijd klaar is. Dex ‘ s hacking expertise neemt toe met haar niveau, en bepaalde deuren of dozen kunnen niet gehackt worden totdat ze een bepaalde niveau drempel bereikt. Dit maakt een aantal frustrerende backtracking, maar de beloningen maken het meestal allemaal de moeite waard.

“de moeite waard” is een perfect passende term voor dit cybersleuth avontuur, met de eerder genoemde twee uur introductie is het ergste deel ervan. Het eerste rioolgebied is aanzienlijk moeilijk voor een intro – je zult gewapende slechteriken met hoge pk en wapens tegenkomen waar je nog geen toegang toe hebt. Echter, maak het voorbij dit – en de pijp stoom die snel verslechtert uw gezondheid – en Dex zal eindelijk beginnen om u te belonen.

esthetiek en geluid

Pixelated “grunge” kan heel goed een verworven smaak, maar het werkt toch goed voor Dex. Fans van vroege PS1 – games zullen zich meteen thuis voelen met Dex-pixelated naaktheid en zo. Een ding dat echt opviel voor mij was het karakter ontwerp. Hoewel er een aantal stereotiepe raciale tropes zijn, zijn de belangrijkste personages die betrokken zijn bij het plot allemaal interessant op hun eigen manier. Ze doen ook net genoeg om de speler voortdurend vragen stellen over hun ware motieven.

Dex is ook solide in de klankafdeling. Keyboards en iets overgebruikte synths dragen bij aan het overbrengen van een passend futuristische (maar toch wat 80 ‘ s) sfeer. Geluidseffecten zijn bruikbaar en gevarieerd, en geweervuur klinkt vlezig (ondanks het ontbreken van werkelijke impact mechanisch).

verhaal

titulaire heldin Dex wordt wakker in de corporately gecontroleerde metropool Harbour Prime waar ze – om onbekende redenen – onmiddellijk wordt gedwongen in een strijd voor haar leven. Een mysterieuze A. I. alleen bekend als Raycast begeleidt Dex naar veiligheid, en uiteindelijk onthult dat ze het laatste overgebleven fragment van een krachtige kunstmatige intelligentie gemaakt door haar would-be corporate assassins.

Dex gaat vervolgens dieper in op Harbour Prime voor antwoorden, niet alleen op haar eigen mysteries, maar ook in een poging om de corporate overlords bekend als het Complex te dwarsbomen. Ze vindt onderweg hulp van degenen die de terugkeer wensen van de machtige ai bekend als Kether. Dex speelt als een goed boek-een goed geschreven verhaal laat de speler altijd in constante afwachting van wat er komt, en Dex is niet anders. De cyberpunk setting voegt alleen maar een laag toe aan de sfeer die het goed gemaakte verhaal op briljante wijze creëert. Een groot aantal beschikbare side quests doen hetzelfde, ook, het toevoegen van weetjes van lore aan de wereld van Harbour Prime.

impressies en conclusie

eerlijk gezegd, Dex was een verademing binnen de enorme subsect van 2D, side scrolling rogue-likes. Er zijn een aantal goede games uitgebracht in een soortgelijke geest, let op, maar ze vaak gebrek aan verhaal diepte. De plot draagt min of meer Dex, en daar heb ik geen probleem mee. Gevechten kunnen wel een beetje diepte gebruiken, en de dialoog kan in een paar gevallen de moeite waard zijn, maar verder valt er niet veel te klagen.

het spel is vrij kort gezien het kan worden voltooid in 8-10 uur, maar het verhaal verpakt zo ‘ n punch dat ik vond het helemaal niet erg. Switch eigenaren kunnen vangen Dex op de verkoop op de eShop nu op $14.99 USD-een prijskaartje als dat zal zeker nemen de angel uit het zijn een korter spel. Uiteindelijk, Dex is een waardevolle cyberpunk rpg ervaring.

over de auteur

• Timothy Taylor

schrijver / vader / Timmerman afgestudeerd aan de U van Alabama. Ik verkoos Pikachu boven Eevee.Gebruikersnaam wijzigen: TimmyDale. Wordt momenteel gespeeld: DBZ XV2, Bioshock Collection, Halo: MC Collection, Sense, FFIX

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.