Guds dekret-Grace Evangelical Society

ett kapitel från utvalt att tjäna: varför gudomligt val är att tjäna, inte till evigt liv.

introduktion

när teologer skriver eller pratar om Guds dekret är det vanligtvis i tysta och vördnadsfulla toner.

dessa förordningar sägs ligga i hjärtat av mysteriet om predestination och val till evigt liv. Faktum är att vissa teologer använder ”dekret” som en filt term för att beskriva allt som Gud har velat om frälsning.1

det finns en stor och ärevördig tradition om Guds dekret. Men som en engagerad och unapologetic Biblicist, jag måste mäta dessa traditioner av skrifterna. Och vad hittar vi? De kommer upp kort. Mycket kort!

den överraskande sanningen är att, trots den betoning som systematiska teologer lägger på Guds dekret i valet, nämner Bibeln sällan Guds dekret. Och dussin eller så verser som behandlar dem berör aldrig en individs eviga öde.2

de dekret av män

överlägset de vanligaste hänvisningarna till dekret i Bibeln är att de av män, såsom de rättsliga dekret som utfärdats av kungar och härskare.3 Många av dessa lagdekret ansågs oföränderliga (särskilt i samband med Median och persisk lag4) som vi ser i Esra 6:11, Esth 8:8 och Dan 6:8.

Esra registrerar många dekret som gjorts av olika kungar som Artaxerxes, Darius och Cyrus, t.ex. om Jerusalem och templet ska byggas om eller inte (Esra 4:19, 21).

Nebukanessar förordnade ursprungligen att alla skulle dyrka en gyllene bild (Dan 3:10), bara för att ge upp och förordna att ingen skulle förolämpa Israels Gud (Dan 3:29). Han förordnade också att de vise männen i Babylon skulle tolka en dröm för honom (Dan 4: 6).

på samma sätt bestämde Darius att alla skulle skaka inför Daniels Gud (Dan 6:23).

dessa är alla praktiska, lagliga förordningar av regeringar över sina ämnen.

det är detsamma i NT.

Caesar Augustus antog ett dekret om att alla i imperiet skulle registreras (Luk 2:1). Och de första kristna bekände att Jesus var kung, mot Caesars dekret (Apg 17: 7).

jag är säker på att du får bilden.

förordningar hade att göra med civil regering och juridiskt bindande order som handlar om politiska frågor och beteende.

är Guds dekret annorlunda?

även om teologer ofta talar om Guds eviga dekret, nämner Bibeln sällan dem. I det sällsynta fall där Gud förordnar något, är det aldrig i samband med att välja individer för evigt liv eller död, utan alltid relaterat till hans styrning av världen.

Guds dekret om Israel

det finns flera verser som nämner Guds dekret med avseende på hans domar5 eller moraliskt styre för sitt folk och världen. Till exempel, det finns två hänvisningar till Guds dekret ett förbund med Israel:

Då ropade Mose till Herren, Och Herren visade honom en träbit. Han kastade den i vattnet, och vattnet blev sött. Där gjorde Herren ett dekret och en lag för dem, och där testade han dem (Exod 15:25 niv, betoning tillagd).

Herren fortsatte med att utmana israeliterna att lyda honom så att de inte skulle straffas med sjukdom som egyptierna var. Dekretet var uppenbarligen inte ett pre-temporalt val av individer för evigt liv, utan en del av de välsignelser och förbannelser som fastställdes i Guds förbund med Israel.

vi finner en annan hänvisning till Guds förbund dekret i krönikor:

han minns sitt förbund för evigt,

det löfte han gav i tusen generationer,

det förbund han slöt med Abraham,

den ed han svor till Isak.

han bekräftade det för Jakob som ett dekret,

till Israel som ett evigt förbund:

”till dig ska jag ge Kanaans land

som den del du kommer att ärva” (1 Chron 16:15-17 niv, betoning tillagd).

Gud lovade att ge Abraham Kanaans land. Även om Guds handling i och genom Israel hade ett frälsande syfte, var detta helt klart inte ett evigt urval av endast vissa individer till evigt liv.

Guds dekret om moraliskt styre

det finns flera omnämnanden av dekret som relaterar till Guds moraliska styre över människan:

även om de vet Guds rättfärdiga dekret att de som gör sådana saker förtjänar döden, fortsätter de inte bara att göra just dessa saker utan också godkänner dem som utövar dem (Rom 1:32 NIV, betoning tillagd).

Paul sa att om du bryter mot Guds moraliska lag, förtjänar du att dö.

faktum är att Guds moraliska regering är sådan att han vanligtvis förordnar att lagbrytare drabbas av katastrof. Till exempel i Jeremiah läser vi,

när vaktens överbefälhavare fann Jeremia, sade han till honom: ”HERREN, din Gud, förordnade denna olycka för denna plats. Och nu har Herren åstadkommit det; han har gjort precis som han sa att han skulle. Allt detta hände för att ni människor syndade mot Herren och inte lydde honom ” (Jer 40:2-3 niv, betoning tillagd).

på samma sätt, på grund av hennes synder, bestämde Gud att Israel skulle drabbas av Exilens katastrof, där endast en kvarleva skulle återvända till det heliga landet:

även om ditt folk är som sanden vid havet, Israel, kommer bara en kvarleva att återvända. Förstörelse har förordnats, överväldigande och rättfärdig (Jes 10:22 NIV, betoning läggs till).

under exilen gjorde Gud också ett dekret mot kung Nebukadnessar i en dröm tolkad av Daniel:

”detta är tolkningen, Ers Majestät, och detta är det dekret som den Högste har utfärdat mot min herre kungen” (Dan 4:24 niv, betoning tillagd).

och som en del av denna katastrof dom, Gud kunde dekret att skicka lura andar:

”så nu har HERREN lagt en bedräglig ande i munnen på alla dina profeter. Herren har förordnat olycka för dig ” (1 Kg22:23 NIV, betoning läggas; jfr. 2 Chron 18: 22).

alla dessa exempel på Guds moraliska styrning av människor är begränsade till timlig dom, inte till evig död. De är också oftast företagsdekret som handlar om folk och grupper. Vad de inte hanterar är ett evigt val av vissa individer till himlen och andra till helvetet.

Guds dekret om naturligt styre

Guds moraliska styre över människor kompletteras av hans naturliga skapelsens styre. Gud har moraliska lagar för moraliska varelser och naturliga lagar för naturen. Dessa naturlagar kallas också hans dekret.

till exempel gjorde Gud ”ett dekret för regnet och en väg för åskväder” (Job 28:26 NIV), och Gud satte havet på sin ”bestämda plats och satte stänger och dörrar” för sina gränser (Job 38:10 KJV). Han gjorde detsamma för sanden:

”är du inte rädd för mig?”säger HERREN. ”Darrar du inte i min närvaro? För jag har lagt sanden som en gräns för havet, ett evigt dekret, så att det inte kan passera över det. Även om vågorna kastar, men de kan inte råda, även om de vrålar, men de kan inte korsa över det ” (Jer 5:22 NASB, betoning läggs till).

Gud har bestämt att alla himlarna—från solen och månen till änglarna—ska prisa hans namn. Han har bestämt att de ska etableras för evigt och ”aldrig gå bort” (Ps 148:6).

Guds dekret om David och Jesus

Guds dekret omfattar också yrkesval av vissa individer, särskilt David och Jesus. Till exempel,

jag kommer säkert att berätta om Herrens dekret:

han sa till mig, ”Du är min Son,

idag har jag fött dig” (Ps 2:7).

detta avsnitt hänvisar till Guds förtrollning av Israels kung, som betraktas som hans son. NT tillämpar denna passage på Jesus. Det är inte en Trinitarian uttalande av hans gudom,6 men, enligt Paul, en hänvisning till Messias uppståndelse från de döda:

”vi berättar de goda nyheterna: vad Gud lovade våra förfäder han har uppfyllt för oss, deras barn, genom att höja upp Jesus. Som det står skrivet i den andra psalmen:

’du är min son; idag har jag blivit din far.’

Gud uppväckte honom från de döda så att han aldrig kommer att bli föremål för förfall. Som Gud har sagt,

’jag kommer att ge dig de heliga och säkra välsignelser som utlovats till David.’

så det står också på annat håll:

’du kommer inte att låta din Helige se förfall.’

nu när David hade tjänat Guds syfte i sin egen generation, somnade han; han begravdes med sina förfäder och hans kropp förfallit. Men den som Gud uppväckte från de döda såg inte förfall ” (Apg 13:33-37).

detta dekret är yrkes. Det hänvisar till att Messias föddes i den meningen att han uppstod från de döda, vilket bekräftade hans Messianska påståenden, inklusive att vara den sanna kungen i Israel.

slutsats

jag är förvånad över betoningen som vissa systematiska teologer lägger på Guds dekret om hans val av vissa människor till evigt liv och andra till evig död. Hela debatten mellan vissa kalvinister (t.ex. supralapsarians och infralapsarians) har att göra med Guds (obefintliga) eviga dekret om frälsning.

kanske Westminster Confession of Faith exemplifierar bäst denna obibliska betoning på Guds dekret i evigt val:

III. genom Guds dekret, för manifestationen av hans ära, är vissa män och änglar förutbestämda till evigt liv och andra förutbestämda till evig död.7

som vi har sett är detta djupt felaktigt. Strängt taget är ingen av Guds förordningar eviga (i den meningen att de avbildas som gjorda i tidlös evighet), och absolut har ingen att göra med att välja vilka individer som har evigt liv och som kommer att ha evig död.

som Laurence Vance sammanfattade bevisen,

det finns inget sådant som Guds eviga dekret av predestination-utom i de filosofiska spekulationer och teologiska konsekvenserna av kalvinismen.8

om du har oroat dig för Guds dekret om ditt eviga öde, tänker du i obibliska termer.

Shawn Lazar är chef för publikationer för Grace Evangelical Society. Leta efter hans nya bok, Chosen to Serve: Why Divine Election Is to Service, Not to Eternal Life, tillgänglig nu.

1. Till exempel John M. Frame, systematisk teologi: en introduktion till kristen tro (Phillipsburg, PA: P&r Publishing, 2013), 206-30.

2. Det är intressant att läsa Sam Storms bilaga om” de gudomliga förordningarna”, för att han faktiskt inte citerar några skrifter som säger att Gud gör förordningar om frälsning. I början av bilagan hänvisar han till några verser som handlar om val, men tillbringar de kommande sex sidorna som beskriver ordningen på de gudomliga förordningarna utan att Undersöka skrifterna som faktiskt nämner Guds förordningar. Se Sam Storms, valt för livet: fallet för gudomligt val (Wheaton, IL: Crossway, 2007), 213-19.

3. Laurence M. Vance, den andra sidan av kalvinismen, reviderad utgåva (Pensacola, FL: Vance Publications, 1991, 1999), 255.

4. J. Kenneth Grider, en Wesleyan-Helighetsteologi (Kansas City, MO: Beacon Hill Press, 1994), 253.

5. Ibid., 254.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.