Gud och din Stress

Augusti 14, 2018

Gud och din Stress

högtalare: Dr. Harold J. Sala
serie: riktlinjer för levande

högtalare: Dr. Harold J. Sala / serie: riktlinjer för att leva

oroa dig inte eller oroa dig. Istället för att oroa dig, be. Låt framställningar och beröm forma dina bekymmer till böner, låta Gud veta dina bekymmer. Innan du vet ordet av det, kommer en känsla av Guds helhet, allt som kommer tillsammans för gott, att komma och slå dig ner. Det är underbart vad som händer när Kristus förskjuter oro i mitten av ditt liv. Filipperbrevet 4: 6-7, meddelandet

jag slutar aldrig att bli förvånad över de stora summorna pengar som spenderas på forskning som ibland bara intygar det uppenbara. Missförstå mig inte. Utan tvekan finns det värde i att bevisa vetenskapligt vad nästan alla redan misstänker.

ta till exempel rubriken som dök upp i papper, tillkännage, STRESS kallas nyckelfaktor i hjärtrisk. Artikeln rapporterade en femårig studie av 107 patienter med hjärtsjukdom. Forskare visade att de som hade lärt sig att hantera stress har färre hjärtattacker, 74 procent färre, än de som bara behandlas med medicin.

uppenbarligen när någon är så stressad att han blir röd i ansiktet och venerna i nacken sticker ut som stålkablar i en hängbro, har hans ticker gått in i turbo drive, och det är inte särskilt hälsosamt.

vi lever i en stressfylld värld, oavsett om du kämpar trafiken på en upptagen motorväg och biter på naglarna för att du kommer att vara sen till jobbet, eller om du bor i provinsen och oroar dig för att du inte har tillräckligt med pengar för att betala för medicinen ditt barn behöver för att bli frisk. De faktorer som orsakar stress kan vara olika, men stress är allas problem idag.

hur bekämpar vi det? Har Guds barn ett inre för att klara sig? Eller, kanske, den bättre frågan Är, ” bör de ha medel för att hantera stress som deras icke-religiösa motsvarighet saknar?”

beståndet mot stress är ” sluta röka, äta bra och träna.”Dessa saker är bra och bra men inte tillräckligt. Ensamhet, ilska, sorg och rädsla faktor också i stressformeln.

forskning har också visat något som försäkringsbolag bör ta upp. De som tror att Gud har kontroll över sina liv och litar på honom att göra vad de inte kan, leva med mindre stress och få färre hjärtattacker.

fråga: Vem har kontroll över ditt liv? Ja, jag erkänner att det inte eliminerar problemet med att hantera en chef som är svår på en bra dag och omöjlig på en medium-till-dålig dag. Men när du tar det som Nya testamentet säger bokstavligt och tillämpar det på ditt liv, gör det stor skillnad.

försök till exempel läsa Matteus 6 varje dag och notera vad Jesus sa om luftens fåglar och hur Gud tar hand om dem—och tvinga dig själv att svara på frågan, ”Är du inte mycket mer värdefull än de?”

memorera Filipperbrevet 4: 6, som säger i den Levande Bibeln, ” oroa dig inte för någonting; be istället om allt; berätta för Gud Dina behov och glöm inte att tacka honom för hans svar.”

börja varje dag med att ta minst 15 minuter att läsa och meditera på Skriften, kanske börja med psalmerna, och sedan begå din dags behov till Herren och be honom att ta itu med de svåra situationer som orsakar stress i ditt liv.

lär dig bönens kraft och vad den gör, inte bara för den person du ber för utan också för dig. ”Bön förändrar saker”, läser det lilla mottot som hängde på min mormors sovrums vägg. Jag förstår vad det betyder, men jag har lärt mig att bön förändrar människor och människor förändrar saker.

att veta att Gud är din himmelske Fader hjälper dig att sätta livet i perspektiv och inse att 50 år från nu, kanske till och med 50 dagar från nu, det spelar ingen roll. Men ditt förhållande till Gud kommer att räknas även när stjärnorna har bränt sig ut och blivit cinders. Eftersom Gud älskar dig och har kontroll över ditt liv, är mycket av det som orsakar stress bara inte värt kostnaden för oro.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.