Dex recension (Switch)

neonljus, företags skyskrapor, smutsiga gator och hackare. Välkommen till Harbour Prime, cyberpunk fans! Dex är ett nytt 2d-skurkliknande cyberpunk-äventyr från QubicGames som hämtar inspiration från klassiker, som Shadowrun och Deus-Ex. Men kommer det att vara lika kul att spela som de heralded Franchise? Anslut din jack till stordatorn och gå med mig för att ta reda på det!

spel

Utvecklare Dreadlocks (coolt namn!) har satt ut i ett försök att få Dex att sticka ut från den publiken – en bra sak, med tanke på hur många titlar på liknande sätt som redan finns på eShop. I sin inledande timme eller två känns Dex anmärkningsvärt lik sea of eShop-motsvarigheterna. Titulär huvudperson Dex kastas i avlopp och neonbelysta gator i Harbour Prime, med lite mer än ett huvud fullt av förvirring och hennes nävar. Attacking är begränsad till melee-stansning i början, men det tar inte lång tid för vår blåhåriga hacker att komma åt vapen och många av dem. Tyvärr, uppbyggnaden till skjutvapen lämnar lite Övrigt att önska eftersom effekten av att skjuta kulor är konstigt försumlig. Jag befann mig mest med vapen bara som ett sätt att orsaka lite skada innan jag träffade fiendens huvud och slutligen avslutade dem i melee. Kulor misslyckas med att ens sakta ner en närmande fiende! Medan gunplay-kontrollerna är smidiga saknar de ofta någon meningsfull inverkan.

lyckligtvis börjar Dex skilja sig från andra eShop-titlar efter de första timmarna. Dex kan vara en 2D-sidrullare, men det gör det verkligen inte ett linjärt spel. Vår hjältinna lär sig att hacka tidigt i spelet. När det utförs korrekt kan detta låsa upp en ny dörr som kan skapa en enklare väg till målet, leda till ett sällsynt föremål eller till och med öppna en ny sidokampanj. Hacking spelar ut i ett minispel som inte skiljer sig så mycket från klassiska asteroider. En grupp nano-bots stänger snabbt och måste hanteras om hacket inte är klart i tid. Dex hacking expertis ökar med sin nivå, och vissa dörrar eller lådor kan inte hackas tills hon når en viss nivå tröskel. Detta skapar lite frustrerande backtracking, men belöningarna gör det vanligtvis allt värt.

”värt” råkar vara en perfekt passande term för detta cybersleuth-äventyr, med den ovannämnda två timmars introduktionen som den värsta delen av det. Det ursprungliga avloppsområdet är betydligt svårt för ett intro – du kommer att stöta på beväpnade onda med hög HP och vapen som du ännu inte har tillgång till. Men gör det förbi detta – och rörångan som snabbt försämrar din hälsa-och Dex kommer äntligen att börja belöna dig.

estetik och ljud

Pixelated” grunge ” kan mycket väl vara en förvärvad smak, men det fungerar ändå bra för Dex. Fans av tidiga PS1-spel kommer att känna sig som hemma med Dex-pixelated nakenhet och allt. En sak som verkligen stod ut för mig var karaktärsdesignen. Även om det finns några stereotypa rastroper, är huvudpersonerna som är involverade i handlingen alla intressanta på egen väg. De gör också precis tillräckligt för att hålla spelaren kontinuerligt ifrågasätta sina verkliga motiv.

Dex är också solid i ljudavdelningen. Tangentbord och lite överanvända syntar hjälper till att förmedla en lämpligt futuristisk (men ändå något 80-tal) atmosfär. Ljudeffekter är användbara och varierade, och skottlossning låter köttigt (trots att det saknas mekanisk påverkan).

berättelse

titulär hjältinna Dex vaknar upp i den företagsstyrda metropolen Harbour Prime där hon – av okända skäl – omedelbart tvingas in i en kamp för sitt liv. En mystisk A. I. känd endast som Raycast guidar Dex till säkerhet och avslöjar slutligen att hon är det sista återstående fragmentet av en kraftfull artificiell intelligens skapad av hennes blivande företagsmördare.

Dex går därefter djupare in i Harbour Prime för svar inte bara på sina egna mysterier, utan också i ett försök att motverka företagets överherrar som kallas komplexet. Hon hittar hjälp på vägen från dem som önskar återvända till den mäktiga AI som kallas Kether. Dex spelar som en bra bok – en välskriven historia lämnar alltid spelaren i ständig väntan på vad som kommer nästa, och Dex är inte annorlunda. Cyberpunk-inställningen lägger bara till ett lager i atmosfären som den välgjorda historien briljant skapar. En myriad av tillgängliga sidouppdrag gör detsamma, för, lägga godbitar av lore till världen av Harbour Prime.

intryck och slutsats

ärligt talat var Dex ett friskt luft i den massiva undersekten av 2D, sidscrollande rogue-likes. Det har varit några bra spel som släppts på liknande sätt, märk väl, men de saknar ofta berättelsedjup. Tomten bär mer eller mindre Dex, och jag har inga problem med det. Kampen kan dock använda lite djup, och dialogen kan vara cringe värdig i ett par fall, men det finns inte mycket att klaga på utöver det.

spelet är ganska kort med tanke på att det kan slutföras på 8-10 timmar, men historien packade en sådan stans att jag inte brydde mig om det alls. Switch-ägare kan fånga Dex till försäljning på eShop just nu på $14.99 USD-en sådan prislapp kommer säkert att ta stinget av att det är ett kortare spel. I slutändan är Dex en värdefull cyberpunk RPG-upplevelse.

om författaren

• Timothy Taylor

författare / far / Snickare examen från U i Alabama. Jag valde Pikachu framför Eevee.Byt användarnamn: TimmyDale. Spelar för närvarande: DBZ XV2, Bioshock samling, Halo: MC samling, känsla, FFIX